Μεταγλωττιστές (Θ)
Κατερίνα Γεωργούλη
Στο πλαίσιο του μαθήματος διδάσκονται τα παρακάτω: Εισαγωγή στους μεταφραστές, βασική δομή ενός μεταγλωττιστή, γραμματικές ανεξάρτητες συμφραζομένων, κανονικές εκφράσεις, πεπερασμένα αυτόματα, λεκτική ανάλυση, γεννήτριες λεκτικών αναλυτών (Flex), συντακτική ανάλυση, κανόνες παραγωγής, ασαφείς γραμματικές, προβλέπουσα καθοδική ανάλυση και αναδρομικότητα, ανοδική ανάλυση, γεννήτριες συντακτικών αναλυτών (Bison), σημασιολογική ανάλυση, έλεγχος τύπων, δημιουργία και βελτιστοποίηση ενδιάμεσου κώδικα.
ΛιγότεραΣτο πλαίσιο του μαθήματος διδάσκονται τα παρακάτω: Εισαγωγή στους μεταφραστές, βασική δομή ενός μεταγλωττιστή, γραμματικές ανεξάρτητες συμφραζομένων, κανονικές εκφράσεις, πεπερασμένα αυτόματα, λεκτική ανάλυση, γεννήτριες λεκτικών αναλυτών (Flex), συντακτική ανάλυση, κανόνες παραγωγής, ασαφείς γραμματικές, προβλέπουσα καθοδική ανάλυση και αναδρομικότητα, ανοδική ανάλυση, γεννήτριες συντακτικών αναλυτών (Bison), σημασιολογική ανάλυση, έλεγχος τύπων, δημιουργία και βελτιστοποίηση ενδιάμεσου κώδικα.
Στο πλαίσιο του μαθήματος διδάσκονται τα παρακάτω: Εισαγωγή στους μεταφραστές, βασική δομή ενός μεταγλωττιστή, γραμματικές ανεξάρτητες συμφραζομένων, κανονικές εκφράσεις, πεπερασμένα αυτόματα, λεκτική ανάλυση, γεννήτριες λεκτικών αναλυτών (Flex), συντακτική ανάλυση, κανόνες παραγωγής, ασαφείς γραμματικές, προβλέπουσα καθοδική ανάλυση και αναδρομικότητα, ανοδική ανάλυση, γεννήτριες συντακτικών αναλυτών (Bison), σημασιολογική ανάλυση, έλεγχος τύπων, δημιουργία και βελτιστοποίηση ενδιάμεσου κώδικα.
Η ενότητα αυτή παρουσιάζει σύντομα και περιληπτικά τι είναι ο μεταγλωττιστής, από ποιές διαφορετικές λειτουργικές ενότητες είναι δομημένος και πώς οι ενότητες αυτές λειτουργούν, πώς επικοινωνούν και πώς συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να δομήσουν έναν καλό μεταγλωττιστή. Επιπλέον, παρουσιάζεται η σχέση του μεταγλωττιστή με τον προεπεξεργαστή, το συνδέτη και το φορτωτή καθώς και οι διαφορές του από έναν διερμηνευτή και από τους μετα-μεταφραστές.
Στόχοι Ενότητας
Οι φοιτητές να αποκτήσουν με γενική συνοπτική εικόνα του μεταγλωττιστή ως εργαλείο μετάφρασης και του κόσμου που τον περιβάλλει.
Λέξεις Κλειδιά
Μεταγλωττιστές
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται βασικές έννοιες που αφορούν τις γλώσσες και στις γραμματικές, καθώς και το αλφάβητο, το λεξιλόγιο, οι συμβολοσειρές και οι κανονικές εκφράσεις για την περιγραφή τους.
Στόχοι Ενότητας
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται βασικές έννοιες που αφορούν τις γλώσσες προγραμματισμού και τις γραμματικές τους.
Στόχος της ενότητας είναι οι φοιτητές να εξοικειωθούν με τον τρόπο:
- περιγραφής του λεξικού μιας πηγαίας γλώσσας με τη βοήθεια φορμαλισμών όπως οι κανονικές εκφράσεις
- περιγραφή της σύνταξη μιας πηγαίας γλώσσας με τη βοήθεια κανόνων παραγωγής.
Λέξεις Κλειδιά
Γλώσσες προγραμματισμού, γραμματικές, αλφάβητο, λεξικό πηγαίας γλώσσας προγραμματισμού
Παρουσιάζονται τα αυτόματα αναγνώρισης πεπερασμένων καταστάσεων σε σχέση με τα λειτουργικά χαρακτηριστικά τους και το ρόλο που παίζουν για την αναγνώριση των λεξημάτων μιας γλώσσας, τα διαφορετικά είδη αυτομάτων, προσομοιώσεις τους με πίνακες μετάβασης, παραδείγματα εφαρμογής, σύνδεση αυτομάτων με κανονικές εκφράσεις και τέλος παρουσίαση γραφικών περιβαλλόντων δημιουργίας αυτομάτων.
Στόχοι Ενότητας
- Να κατανοήσουν τι είναι ένα προσδιοριστικό πεπερασμένο αυτόματο και από τι αποτελείται,
- Να κατανοήσουν τι είναι ένα μη προσδιοριστικό πεπερασμένο αυτόματο και πώς μπορεί να προκύψει από μια κανονική έκφραση
- Πώς γίνεται η μετατροπή του μη προσδιοριστικού πεπερασμένου αυτόματου σε αντίστροφα προσδιοριστικό πεπερασμένο αυτόματο
- Να γνωρίσουν περιβάλλοντα συγγραφής κανονικών εκφράσεων και μετατροπής μη προσδιοριστικών πεπερασμένων αυτόματων σε προσδιοριστικά πεπερασμένα αυτόματα
Λέξεις Κλειδιά
Αυτόματο αναγνώρισης πεπερασμένων καταστάσεων
Παρουσιάζεται η ανατομία του προσδιοριστικού πεπερασμένου αυτόματου, η αντιστοίχιση προσδιοριστικού πεπερασμένου αυτόματου και κώδικα λεκτικού αναλυτή και τέλος γνωστές άλλες χρήσεις των προσδιοριστικών πεπερασμένων αυτόματων. Το μάθημα αυτό παρέχει στους φοιτητές τις απαραίτητες βασικές γνώσεις για να ανταποκριθούν επιτυχώς στο 1ο μέρος του εργαστηριακού μαθήματος.
Στόχοι Ενότητας
- Να κατανοήσουν την ανατομία ενός προσδιοριστικού πεπερασμένου αυτόματου
- Να γνωρίσουν πού μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
- Να εξοικειωθούν με τη χρήση προσδιοριστικών πεπερασμένων αυτόματων στην αναγνώριση γλώσσας μέσα από ασκήσεις.
Λέξεις Κλειδιά
Προσδιοριστικό πεπερασμένο αυτόματο, αναγνώριση γλώσσας
Παρουσιάζεται η έννοια της λεκτικής ανάλυσης καθώς επίσης παρουσιάζονται βασικές έννοιες γραμματικής όπως τα πρότυπα αναγνώρισης και οι λεκτικές μονάδες. Επίσης, παρουσιάζονται παραδείγματα σχεδιασμού λεκτικών αναλυτών με τη βοήθεια πινάκων μετάβασης, μέθοδοι αντιμετώπισης λεκτικών λαθών καθώς και η γεννήτρια λεκτικών αναλυτών Flex. Το μάθημα αυτό παρέχει στους φοιτητές τις απαραίτητες βασικές γνώσεις για να ανταποκριθούν επιτυχώς στο 1ο και 2ο μέρος του εργαστηριακού μαθήματος.
Στόχοι Ενότητας
- Να κατανοήσουν τι είναι η λεκτική ανάλυση, το σκοπό της και πώς αυτή επιτυγχάνεται
- Να κατανοήσουν τη χρήση των προτύπων αναγνώρισης και των λεκτικών μονάδων
- Να γνωρίσουν πώς σχεδιάζεται ένα λεκτικός αναλυτής
- Να καταλάβουν το ρόλο του διαχειριστή λαθών και τον τρόπο ανάνηψης από λεκτικά λάθη.
- Να εξοικειωθούν με την κατασκευή λεκτικού αναλυτή
- Να γνωρίσουν αλγόριθμους υλοποίησης διαγραμμάτων μετάβασης με χρήση πινάκων μετάβασης.
- Να εξοικειωθούν με τον σχεδιασμό λεκτικού αναλυτή μέσω της γεννήτριας Flex.
Λέξεις Κλειδιά
Λεκτική ανάλυση, πίνακες μετάβασης, διαχείριση λεκτικών λαθών, Flex
Παρουσίαση συντακτικής ανάλυσης βάσει κανόνων παραγωγής της γραμματικής μιας πηγαίας γλώσσας, δημιουργία Δένδρων Παραγωγής, προβλήματα από ασάφεια σε γραμματικές και αντιμετώπισή τους.
Στόχοι Ενότητας
Να κατανοήσουν οι φοιτητές τη σημασία της γραμματικής για τη δημιουργία ενός συντακτικού αναλυτή καθώς και το ρόλο που παίζει ένας συντακτικός αναλυτής μέσα σε ένα πρόγραμμα μεταγλώττισης. Το μάθημα αυτό παρέχει στους φοιτητές τις απαραίτητες βασικές γνώσεις για να ανταποκριθούν επιτυχώς στο 2ο μέρος του εργαστηριακού μαθήματος.
Λέξεις Κλειδιά
Συντακτική ανάλυση, Κανόνες παραγωγής, Δένδρα παραγωγής, ασαφείς γραμματικές
Παρουσίαση των μεθόδων συντακτικής ανάλυσης. Περιγραφή των βημάτων της καθοδικής ανάλυσης και των χαρακτηριστικών της. Παρουσίαση εναλλακτικών προσεγγίσεων για τη δημιουργία καθοδικών συντακτικών αναλυτών. Καθοδική ανάλυση με οπισθοδρόμηση και με πρόβλεψη, προβλέπουσα αναδρομική κατάβαση, ανοδική ανάλυση. Η Γεννήτρια Bison, Ανάνηψη από συντακτικά λάθη.
Στόχοι Ενότητας
Να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τις διαφορετικές μεθόδους συντακτικής ανάλυσης και την ανάνηψη από συντακτικά λάθη.
Λέξεις Κλειδιά
Καθοδική ανάλυση, ανοδική ανάλυση, bison
Παρουσίαση του ρόλου του σημασιολογικού αναλυτή, παρουσίαση σημασιολογικών ελέγχων διαφόρων τύπων και σημασιολογικών λαθών που μπορούν να προκύψουν. Στατική σημασιολογική ανάλυση. Γραμματικές ιδιοτήτων και χαρακτηριστικά τους.
Στόχοι Ενότητας
Να κατανοήσουν οι φοιτητές τι σημαίνει γραμματική ιδιοτήτων, σημασιολογική ανάλυση και σημασιολογικό λάθος και πώς πραγματοποιείται η στατική σημασιολογική ανάλυση με τη βοήθεια της γραμματικής ιδιοτήτων.
Λέξεις Κλειδιά
Σημασιολογικοί έλεγχοι. Γραμματική ιδιοτήτων, διακοσμημένο συντακτικό δένδρο
Παρουσίαση του ρόλου του Πίνακα Συμβόλων στις διάφορες φάσεις της μεταγλώττισης. Λειτουργίες και οργάνωση του Πίνακα συμβόλων.
Στόχοι Ενότητας
Να κατανοήσουν οι φοιτητές τον σημαντικό ρόλο που παίζει ο πίνακας συμβόλων σε όλες τις φάσεις του εμπρόσθιου τμήματος ενός μεταγλωττιστή και ως εκ τούτου πόσο σημαντικός είναι επίσης ένα αποτελεσματικός σχεδιασμός του.
Λέξεις Κλειδιά
Πίνακας συμβόλων, μέθοδοςς κατακερματιστικής κωδικοποίησης
Ο ρόλος της φάσης δημιουργίας ενδιάμεσου κώδικα. Κώδικας τριών διευθύνσεων. Εσωτερική αναπαράσταση κώδικα τριών διευθύνσεων. Ενδιάμεσες γλώσσες, γραφικές ενδιάμεσες αναπαραστάσεις, άκυκλοι γράφοι, τετράδες, τριάδες.
Στόχοι Ενότητας
Να κατανοήσουν οι φοιτητές τη σημαντικότητα της φάσης δημιουργίας ενδιάμεσου κώδικα, τους διαφορετικού τύπους ενδιάμεσου κώδικα και τις διαφορές μεταξύ των γλωσσών τριών διευθύνσεων που υπάρχουν για την δημιουργία του ενδιάμεσου κώδικα.
Λέξεις Κλειδιά
Κώδικας τριών διευθύνσεων, άκυκλοι γράφοι, τετράδες, τριάδες
Πρωταρχικές σημασιολογικές ρουτίνες. Παρουσίαση σχεδίων ενδιάμεσης μετάφρασης για αριθμητικές παραστάσεις και αναθέσεις.
Στόχοι Ενότητας
Να μάθουν οι φοιτητές να εφαρμόζουν τις γραμματικές ιδιοτήτων και τα σχέδια μετάφρασης για αριθμητικές παραστάσεις και αναθέσεις.
Λέξεις Κλειδιά
Σχέδια μετάφρασης
Ο ρόλος της βελτιστοποίησης του ενδιάμεσου κώδικα. Η χρήση των μπλοκ. Αναλυτική παρουσίαση των διαφορετικών τεχνικών βελτιστοποίησης.
Στόχοι Ενότητας
Να κατανοήσουν οι φοιτητές που αποβλέπει η βελτιστοποίηση του ενδιάμεσου κώδικα και πώς αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη λογική των μπλοκ.
Λέξεις Κλειδιά
Βελτιστοποίηση
Παρουσίαση σχεδίων ενδιάμεσης μετάφρασης για εντολές ροής ελέγχου και πίνακες.
Στόχοι Ενότητας
Να μάθουν οι φοιτητές να εφαρμόζουν τις γραμματικές ιδιοτήτων και τα σχέδια μετάφρασης για εντολές ροής ελέγχου και πίνακες.
Λέξεις Κλειδιά
Σχέδια μετάφρασης
Επαναληπτικό μάθημα μέσω παρουσίασης παλαιών θεμάτων και υποδειγματικών απαντήσεων στα ζητούμενα. Επίλυση αποριών.
Στόχοι Ενότητας
Να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τα ερωτήματα που τίθενται κατά τις εξετάσεις και να επιλύσουν τυχόν απορίες τους σχετικά με όσα διδάχθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος.
Λέξεις Κλειδιά
Επανάληψη
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 5266
Αρ. Προβολών : 38284
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -