Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση
Το μάθημα στοχεύει στο να δώσει στους φοιτητές τη σημασία και την αναγκαιότητα της θεματικής πρόσβασης στην πληροφορία. Η ανάγκη αυτή είναι αυξημένη σήμερα λόγω του καταιγισμού των πληροφοριών, των τεχνολογικών μέσων και των συνθηκών της κοινωνίας της πληροφορίας στις οποίες καλούμαστε να ζήσουμε. Το μάθημα παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις στους φοιτητές ώστε να εξασφαλίζουν την πρόσβαση στην οιασδήποτε μορφής πληροφορία με βάση το θέμα της. Στη διαδικασία αυτή μαθαίνουν να χρησιμοποιούν ελεγχόμενα και μη λεξιλόγια και να παρουσιάζουν την πληροφορία με βάση τους κανόνες του συστήματος που εφαρμόζεται κάθε φορά.
Οι εφαρμογές που γίνονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος επιτρέπουν την εξοικείωση με:
α) τη χρήση των ελεγχόμενων λεξιλογίων για τη δημιουργία θεματικής πρόσβασης στις πληροφορίες, β) τη διερεύνηση/ επέκταση των λεξιλογίων αυτών ακολουθώντας τα πρότυπα και
γ) τη δημιουργία ελεγχόμενων λεξιλογίων ακολουθώντας πρότυπα και τεχνικές
δ) τη χρήση των νέων τεχνολογιών για την εξασφάλιση πρόσβασης στην πληροφορία χωρίς ελεγχόμενα λεξιλόγια
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται τα συστήματα που έχουν αναπτυχθεί για τη θεματική οργάνωση των πληροφοριών, η χρήση και η χρησιμότητά τους.
Επισημαίνεται ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου και σε άμεση συνεργασία και συμπληρωματικότητα με τα όσα διδάσκονται στο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος κάνουμε εφαρμογές και εργασίες πάνω στη χρήση των συστημάτων θεματικής πρόσβασης για την οργάνωση πληροφοριών αλλά και πάνω στις μεθόδους ανάπτυξης και διεύρυνσης των συστημάτων αυτών.
ΛιγότεραΤο μάθημα στοχεύει στο να δώσει στους φοιτητές τη σημασία και την αναγκαιότητα της θεματικής πρόσβασης στην πληροφορία. Η ανάγκη αυτή είναι αυξημένη σήμερα λόγω του καταιγισμού των πληροφοριών, των τεχνολογικών μέσων και των συνθηκών της κοινωνίας της πληροφορίας στις οποίες καλούμαστε να ζήσουμε. Το μάθημα παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις στους φοιτητές ώστε να εξασφαλίζουν την πρόσβαση στην οιασδήποτε μορφής πληροφορία με βάση το θέμα της. Στη διαδικασία αυτή μαθαίνουν να χρησιμοποιούν ελεγχόμενα και μη λεξιλόγια και να παρουσιάζουν την πληροφορία με βάση τους κανόνες του συστήματος που εφαρμόζεται κάθε φορά.
Οι εφαρμογές που γίνονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος επιτρέπουν την εξοικείωση με:
α) τη χρήση των ελεγχόμενων λεξιλογίων για τη δημιουργία θεματικής πρόσβασης στις πληροφορίες, β) τη διερεύνηση/ επέκταση των λεξιλογίων αυτών ακολουθώντας τα πρότυπα και
γ) τη δημιουργία ελεγχόμενων λεξιλογίων ακολουθώντας πρότυπα και τεχνικές
δ) τη χρήση των νέων τεχνολογιών για την εξασφάλισ
Το μάθημα στοχεύει στο να δώσει στους φοιτητές τη σημασία και την αναγκαιότητα της θεματικής πρόσβασης στην πληροφορία. Η ανάγκη αυτή είναι αυξημένη σήμερα λόγω του καταιγισμού των πληροφοριών, των τεχνολογικών μέσων και των συνθηκών της κοινωνίας της πληροφορίας στις οποίες καλούμαστε να ζήσουμε. Το μάθημα παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις στους φοιτητές ώστε να εξασφαλίζουν την πρόσβαση στην οιασδήποτε μορφής πληροφορία με βάση το θέμα της. Στη διαδικασία αυτή μαθαίνουν να χρησιμοποιούν ελεγχόμενα και μη λεξιλόγια και να παρουσιάζουν την πληροφορία με βάση τους κανόνες του συστήματος που εφαρμόζεται κάθε φορά.
Οι εφαρμογές που γίνονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος επιτρέπουν την εξοικείωση με:
α) τη χρήση των ελεγχόμενων λεξιλογίων για τη δημιουργία θεματικής πρόσβασης στις πληροφορίες, β) τη διερεύνηση/ επέκταση των λεξιλογίων αυτών ακολουθώντας τα πρότυπα και
γ) τη δημιουργία ελεγχόμενων λεξιλογίων ακολουθώντας πρότυπα και τεχνικές
δ) τη χρήση των νέων τεχνολογιών για την εξασφάλισ
Μέθοδος προσέγγισης του αντικειμένου και σύνδεσή του με σχετικά μαθήματα προηγουμένων και επόμενων εξαμήνων. Τοποθέτηση του μαθήματος στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών, εφαρμογές του στον επαγγελματικό χώρο, προοπτικές και εξελίξεις που το επηρεάζουν.
Οι ορισμοί των κυριότερων εννοιών που θα χρησιμοποιηθούν στο μάθημα.
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν τη φιλοσοφία του μαθήματος
- Γνωρίζουν τα περιεχόμενά του
- Γνωρίζουν τις κύριες έννοιες που θα χρησιμοποιηθούν στο μάθημα
Λέξεις Κλειδιά
Οργάνωση γνώσης
Κεφάλαιο 2: Η ιστορία της θεματικής οργάνωσης
Μέρος Β: Από τις Μοναστικές Βιβλιοθήκες του Μεσαίωνα ως τις θεματικές πύλες του διαδικτύου
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν την ιστορία της θεματικής οργάνωσης
Λέξεις Κλειδιά
Θεματική οργάνωση
Δίνονται οι βασικές αρχές που διέπουν τη θεματική πρόσβαση και τι πετυχαίνουμε με αυτές. Εξετάζεται η χρησιμότητα και η χρήση της θεματικής πρόσβασης στο πλαίσιο της ψηφιακής πληροφόρησης. Σημεία προσέγγισης του θέματος των τεκμηρίων. Θεματική ανάλυση. Εξετάζεται η διαφορετικότητα των προσεγγίσεων και οι κυριότεροι προβληματισμοί που συνοδεύουν τις διαδικασίες της θεματικής ανάλυσης. Μετατροπή του νοήματος σε λέξεις κλειδιά. Εφαρμογές.
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν βασικές αρχές που διέπουν τη θεματική πρόσβαση
- Γνωρίζουν διαδικασίες της θεματικής ανάλυσης
Λέξεις Κλειδιά
Θεματική πρόσβαση, στάδια θεματικής ανάλυσης
Δίνονται οι βασικές αρχές που διέπουν τη θεματική πρόσβαση και τι πετυχαίνουμε με αυτές. Εξετάζεται η χρησιμότητα και η χρήση της θεματικής πρόσβασης στο πλαίσιο της ψηφιακής πληροφόρησης. Σημεία προσέγγισης του θέματος των τεκμηρίων. Θεματική ανάλυση. Εξετάζεται η διαφορετικότητα των προσεγγίσεων και οι κυριότεροι προβληματισμοί που συνοδεύουν τις διαδικασίες της θεματικής ανάλυσης. Μετατροπή του νοήματος σε λέξεις κλειδιά. Εφαρμογές.
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν βασικές αρχές που διέπουν τη θεματική πρόσβαση
- Γνωρίζουν τα επίπεδα θεματικής ανάλυσης
Λέξεις Κλειδιά
Θεματική πρόσβαση, επίπεδα θεματικής ανάλυσης
Αναλυτική Περιγραφή Ενότητας
Θεματική επεξεργασία για τα μουσειακά αντικείμενα και τα έργα τέχνης. Εφαρμογές
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν βασικές αρχές που διέπουν τη θεματική επεξεργασία
Λέξεις Κλειδιά
Θεματική επεξεργασία, απεικονιστικά τεκμήρια
Θεματική επεξεργασία και ταξινόμηση. Θεματική πρόσβαση και ελεγχόμενα λεξιλόγια. Ελεύθερο λεξιλόγιο και σημασιολογικός ιστός.
Ελεγχόμενα λεξιλόγια και η χρήση τους μέσα στα πρότυπα κωδικοποίησης πληροφοριών. (Unimarc, TEI)
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν βασικές πληροφορίες για τη θεματική πρόσβαση και τα λεξιλόγια
- Γνωρίζουν πως υλοποιείται η θεματική επεξεργασία στο διαδίκτυο (ελεύθερο λεξιλόγιο και σημασιολογικός ιστός)
Λέξεις Κλειδιά
Λεξιλόγιο, ελεύθερο λεξιλόγιο, σημασιολογικός ιστός
Ελεγχόμενα λεξιλόγια και η χρήση τους μέσα στα πρότυπα κωδικοποίησης πληροφοριών (DC). Μη ελεγχόμενα λεξιλόγια και η χρήση τους μέσα στα πρότυπα. Προβληματισμοί στη δημιουργία των ελεγχόμενων λεξιλογίων. Παραδείγματα
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν πως γίνεται η χρήση ελεγχόμενων λεξιλογίων
- Γνωρίζουν πως γίνεται η χρήση μη ελεγχόμενων λεξιλογίων
- Γνωρίζουν βασικά ερωτήματα που πρέπει να λάβει υπόψη του κάποιος στη δημιουργία ελεγχόμενων λεξιλογίων
Λέξεις Κλειδιά
Ελεγχόμενα λεξιλόγια, μη ελεγχόμενα λεξιλόγια
Ορισμοί, τύποι, υποδιαιρέσεις. Δόμηση θεματικών επικεφαλίδων. Επέκταση υπαρχόντων καταλόγων. Χαρακτηριστικά των θεματικών επικεφαλίδων. Κατάλογοι θεματικών επικεφαλίδων.
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν βασικά χαρακτηριστικά των θεματικών επικεφαλίδων
- Γνωρίζουν πως υλοποιείται η δημιουργία θεματικής επικεφαλίδας
Λέξεις Κλειδιά
Θεματικές επικεφαλίδες, λεξιλόγια
Αναλυτική Περιγραφή Ενότητας
Ιστορία της εξέλιξης των θησαυρών. Ορισμοί. Διακριτά μέρη ενός θησαυρού.
Κατασκευή Θησαυρού. Εισαγωγή στο πρότυπο. Εφαρμογή στο μάθημα.
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν βασικά χαρακτηριστικά των θησαυρών
- Γνωρίζουν σχετικά πρότυπα
- Γνωρίζουν εφαρμογές των θησαυρών στην εκπαίδευση
Λέξεις Κλειδιά
Θησαυροί, πρότυπα θησαυρών
Χρήση προτύπου και οδηγίες. Κουίζ και ασκήσεις στο μάθημα.
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Δημιουργούν θησαυρούς
Λέξεις Κλειδιά
Θησαυροί
Ορισμοί. Βασικά χαρακτηριστικά οντολογιών. Είδη οντολογιών. Δόμηση οντολογιών.
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν βασικές έννοιες που διέπουν τις οντολογίες
- Γνωρίζουν τις χρήσεις οντολογιών
- Γνωρίζουν τα συστατικά μιας οντολογίας
Λέξεις Κλειδιά
Οντολογία
Γίνεται στο μάθημα δημιουργία μιας μικρής οντολογίας για συγκεκριμένη θεματική ενότητα. Εφαρμογές και ασκήσεις.
Στόχοι Ενότητας
Μετά το τέλος της ενότητας οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Δημιουργούν οντολογίες
Λέξεις Κλειδιά
Οντολογία, δημιουργία οντολογίας
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 1831
Αρ. Προβολών : 21618
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -