Πολιτικές Πληροφόρησης

Αλέξανδρος Κουλούρης

Περιγραφή

Το μάθημα Πολιτική Πληροφόρησης, πραγματεύεται σειρά νομικών, ηθικών, πολιτικών και κοινωνικών ζητημάτων που σχετίζονται με τη χρήση των πληροφοριών και των τεχνολογιών πληροφόρησης. Ο επιστήμονας της πληροφορίας (επιστήμονας της πληροφόρησης, σύγχρονος βιβλιοθηκονόμος), οφείλει να γνωρίζει τις κοινωνικές επιπτώσεις από τη χρήση των τεχνολογιών των πληροφοριών και τις πολιτικές πληροφόρησης που έχουν υιοθετηθεί σε διεθνές και εθνικό επίπεδο. Επίσης, πρέπει να γνωρίζει την επαγγελματική νομοθεσία και τα νομικά ζητήματα που προκύπτουν από τη χρήση και διαχείριση των πληροφοριών και των τεχνολογιών πληροφόρησης έτσι ώστε να είναι σε θέση να τα αντιμετωπίσει. Τέλος, πρέπει να έχει εικόνα για τα ζητήματα επαγγελματικής ηθικής και να μάθει τους σχετικούς κώδικες δεοντολογίας που έχουν εκπονηθεί για τους βιβλιοθηκονόμους και επαγγελματίες πληροφόρησης.

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή

Ενότητες

Εισαγωγή στο μάθημα και γενικές οδηγίες διεξαγωγής του.

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να κατανοούν τον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος.

Λέξεις Κλειδιά

Πολιτική πληροφόρησης, υπηρεσίες πληροφόρησης, πληροφοριακές υπηρεσίες, τεχνολογίες, ανοικτή πρόσβαση

Βασικές έννοιες μαθήματος (π.χ. πληροφορία, γνώση και διάδοσή τους).

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να γνωρίσουν και εξοικειωθούν με τις βασικές έννοιες του μαθήματος.

Λέξεις Κλειδιά

Πολιτική πληροφόρησης, υπηρεσίες πληροφόρησης, πληροφοριακές υπηρεσίες, τεχνολογίες πληροφόρησης, πληροφοριακοί οργανισμοί, βιβλιοθήκες, αρχεία, μουσεία, κέντρα τεκμηρίωσης, πνευματική ιδιοκτησία, διανοητική ιδιοκτησία, πνευματικά δικαιώματα, νομοθεσία, κώδικες ηθικής, ηθική, δεοντολογία, πολιτικές, πληροφοριακή παιδεία, πληροφοριακός αλφαβητισμός, πληροφοριακός γραμματισμός, δανεισμός, ψηφιοποίηση, ανοικτή πρόσβαση, Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Μουσείο και Αρχείο, Europeana, πολιτιστικό περιεχόμενο, πολιτιστικό απόθεμα, ψηφιακή πληροφορία

Οδηγός βιβλιογραφίας του μαθήματος.

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να γνωρίσουν και εξοικειωθούν με την απαιτούμενη βιβλιογραφία του μαθήματος.

Λέξεις Κλειδιά

Βιβλιογραφία

Κώδικες δεοντολογίας του βιβλιοθηκονόμου/επαγγελματία πληροφόρησης (της ΕΕΒΕΠ και της IFLA).

Στόχοι Ενότητας

Να γνωρίζουν τα ζητήματα επαγγελματικής ηθικής και τους σχετικούς κώδικες δεοντολογίας που έχουν εκπονηθεί για τους επαγγελματίες πληροφόρησης.

Λέξεις Κλειδιά

Νομοθεσία, κώδικες ηθικής, ηθική, δεοντολογία, πολιτικές

Γενικό πλαίσιο, πνευματική ιδιοκτησία στο συμβατικό και ψηφιακό περιεχόμενο, πρακτικές και παραδείγματα στην Ελλάδα (Ν. 2121/1993), πρακτικές και τρία παραδείγματα από το εξωτερικό, συμπεράσματα.

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να κατανοήσουν τους προβληματισμούς που προκύπτουν σχετικά με τη λειτουργία των βιβλιοθηκών και την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων.

Λέξεις Κλειδιά

Πληροφοριακά σύνορα, ψηφιακό περιεχόμενο, νομοθετικό πλαίσιο, Ν. 2121/1993

Κέντρα τεκμηρίωσης. Αρχεία και είδη τους. Μουσεία. Ιδιωτικοί πληροφοριακοί οργανισμοί.

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να κατανοούν τις πολιτικές που εφαρμόζονται στα κέντρα τεκμηρίωσης, στα αρχεία, στα μουσεία και στους ιδιωτικούς πληροφοριακούς οργανισμούς.

Λέξεις Κλειδιά

Πολιτική πληροφόρησης, υπηρεσίες πληροφόρησης, πληροφοριακές υπηρεσίες, τεχνολογίες πληροφόρησης, οργανισμοί πληροφόρησης, πληροφοριακοί οργανισμοί, αρχεία, μουσεία, κέντρα τεκμηρίωσης, πνευματική ιδιοκτησία, διανοητική ιδιοκτησία, πνευματικά δικαιώματα, νομοθεσία

Πολιτική υπηρεσιών πληροφόρησης. Πληροφοριακή παιδεία (πληροφοριακός αλφαβητισμός ή πληροφοριακός γραμματισμός).

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να κατανοούν τις κοινωνικές επιπτώσεις από τη χρήση των τεχνολογιών των πληροφοριών και τις πολιτικές πληροφόρησης που έχουν υιοθετηθεί σε διεθνές και εθνικό επίπεδο.

Να γνωρίζουν την πολιτική υπηρεσιών πληροφόρησης και την πληροφοριακή παιδεία (πληροφοριακό αλφαβητισμό, πληροφοριακό γραμματισμό), που αφορά στην εκπαίδευση των χρηστών.

Λέξεις Κλειδιά

Πολιτική πληροφόρησης, πνευματική ιδιοκτησία, πολιτικές, πληροφοριακή παιδεία, πληροφοριακός αλφαβητισμός, πληροφοριακός γραμματισμός.

Δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και πολιτικές βιβλιοθηκών: φωτοαντιγράφηση, δανεισμός, ψηφιοποίηση και διατήρηση. Παρουσίαση  ελληνικής νομοθεσίας. Συνοπτική παρουσίασης νομοθεσίας χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και σε άλλες χώρες, για παράδειγμα, ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία, κ.ά.

Στόχοι Ενότητας

  • Να γνωρίζουν την επαγγελματική νομοθεσία και τα νομικά ζητήματα που προκύπτουν από τη χρήση και διαχείριση των πληροφοριών και των τεχνολογιών πληροφόρησης έτσι ώστε να είναι σε θέση να τα αντιμετωπίσουν.
  • Να γνωρίζουν τα ζητήματα που αφορούν στους περιορισμούς που θέτει η πνευματική ιδιοκτησία σε πολιτικές όπως η αναπαραγωγή, ψηφιακή και συμβατική (φωτοαντιγράφηση), ο δανεισμός, η ψηφιοποίηση και η διατήρηση.
  • Να γνωρίζουν την ελληνική νομοθεσία σε σχέση με τα πνευματικά δικαιώματα.

Λέξεις Κλειδιά

Βιβλιοθήκες, πνευματική ιδιοκτησία, διανοητική ιδιοκτησία, πνευματικά δικαιώματα, νομοθεσία, πολιτικές, αναπαραγωγή, φωτοαντιγράφηση, δανεισμός, ψηφιοποίηση και διατήρηση

Συνεργατικές δράσεις οργανισμών πληροφόρησης (βιβλιοθήκες, αρχεία, μουσεία, κλπ) στη διάθεση της (ψηφιακής) πληροφορίας. Το πρόγραμμα EuropeanaLocal (EDLocal), που υλοποιείται στα πλαίσια του eContentPlus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η διάθεση πολιτιστικού αποθέματος από την Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Πύλη Europeana.

Στόχοι Ενότητας

  • Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τις συνεργατικές δράσεις πληροφοριακών οργανισμών (πχ βιβλιοθήκες, αρχεία, μουσεία) στη διάθεση της (ψηφιακής) πληροφορίας.
  • Να γνωρίζουν την Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη, Μουσείο και Αρχείο η οποία καλείται Europeana και αποτελεί σημείο συγκέντρωσης, πρόσβασης και διάθεσης του πολιτιστικού αποθέματος των Ευρωπαϊκών χωρών.

Λέξεις Κλειδιά

Πολιτική πληροφόρησης, ψηφιοποίηση, διατήρηση, ανοιχτή πρόσβαση, ανοικτή πρόσβαση, Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Μουσείο και Αρχείο, Europeana, πολιτιστικό περιεχόμενο, πολιτιστικό απόθεμα, ψηφιακή πληροφορία

Η κίνηση της ανοικτής πρόσβασης (open-access). Η ανοικτή πρόσβαση ως εναλλακτικό μοντέλο δημοσίευσης. Ανοικτή πρόσβαση και βιβλιοθήκες.

Στόχοι Ενότητας

  • Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να γνωρίζουν την κίνηση της ανοικτής πρόσβασης (open access) και τα οφέλη της στους οργανισμούς πληροφόρησης και στους χρήστες.
  • Να γνωρίζουν τις άδειες δημοσίευσης ανοικτού περιεχομένου Creative Commons και τη χρήση τους.

Λέξεις Κλειδιά

Πολιτική πληροφόρησης, βιβλιοθήκες, αρχεία, μουσεία, κέντρα τεκμηρίωσης, ανοιχτή πρόσβαση, ανοικτή πρόσβαση, Creative Commons.

 

Ανακεφαλαίωση, επανάληψη και επίλυση αποριών. Ανάλυση εξεταστέας ύλης.

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να γνωρίζουν το περιεχόμενο των ενοτήτων που διδάχθηκαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Λέξεις Κλειδιά

Πολιτική πληροφόρησης, υπηρεσίες πληροφόρησης, πληροφοριακές υπηρεσίες, τεχνολογίες πληροφόρησης, πληροφόρηση, πληροφορία, οργανισμοί πληροφόρησης, πληροφοριακοί οργανισμοί, βιβλιοθήκες, αρχεία, μουσεία, κέντρα τεκμηρίωσης, πνευματική ιδιοκτησία, διανοητική ιδιοκτησία, πνευματικά δικαιώματα, νομοθεσία, κώδικες ηθικής, ηθική, δεοντολογία, πολιτικές, πληροφοριακή παιδεία, πληροφοριακός αλφαβητισμός, πληροφοριακός γραμματισμός, αναπαραγωγή, φωτοαντιγράφηση, δανεισμός, ψηφιοποίηση, διατήρηση, ανοιχτή πρόσβαση, ανοικτή πρόσβαση, Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Μουσείο και Αρχείο, Europeana, πολιτιστικό περιεχόμενο, πολιτιστικό απόθεμα, ψηφιακή πληροφορία, Creative Commons.

Ανακεφαλαίωση, επανάληψη και επίλυση αποριών. Ανάλυση εξεταστέας ύλης.

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα είναι σε θέση να γνωρίζουν το περιεχόμενο των ενοτήτων που διδάχθηκαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Λέξεις Κλειδιά

Πολιτική πληροφόρησης, υπηρεσίες πληροφόρησης, πληροφοριακές υπηρεσίες, τεχνολογίες πληροφόρησης, πληροφόρηση, πληροφορία, οργανισμοί πληροφόρησης, πληροφοριακοί οργανισμοί, βιβλιοθήκες, αρχεία, μουσεία, κέντρα τεκμηρίωσης, πνευματική ιδιοκτησία, διανοητική ιδιοκτησία, πνευματικά δικαιώματα, νομοθεσία, κώδικες ηθικής, ηθική, δεοντολογία, πολιτικές, πληροφοριακή παιδεία, πληροφοριακός αλφαβητισμός, πληροφοριακός γραμματισμός, αναπαραγωγή, φωτοαντιγράφηση, δανεισμός, ψηφιοποίηση, διατήρηση, ανοιχτή πρόσβαση, ανοικτή πρόσβαση, Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Μουσείο και Αρχείο, Europeana, πολιτιστικό περιεχόμενο, πολιτιστικό απόθεμα, ψηφιακή πληροφορία, Creative Commons.

Αξιολόγηση Μαθήματος και διδάσκοντος από τους φοιτητές.

Στόχοι Ενότητας

Οι εκπαιδευόμενοι (φοιτητές) θα αξιολογήσουν το μάθημα και τον καθηγητή.

Λέξεις Κλειδιά

Αξιολόγηση, διδάσκων, καθηγητής, πολιτική πληροφόρησης, μάθημα, Μονάδα Ολικής Ποιότητας ΤΕΙ Αθήνας, ΜΟΔΙΠ ΤΕΙ Αθήνας, Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας, ΑΔΙΠ.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  2368
Αρ. Προβολών :  30166

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -