Περιεχόμενα Μαθήματος/ Ενότητες
1. Αντικείμενο και τομείς μελέτης της αναπτυξιακής ψυχολογίας
2. Βασικές θεωρίες της ανάπτυξης: Sigmund Freud & Eric Erikson
3. O αναπτυσσόμενος οργανισμός στο προγενετικό περιβάλλον
4. Η βιοσωματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη του βρέφους
5. Η γνωστική και γλωσσική ανάπτυξη του βρέφους
6. Η συναισθηματική ανάπτυξη του βρέφους και η διαμόρφωση του πρώτου δεσμού
7. Η γνωστική και γλωσσική ανάπτυξη στη νηπιακή ηλικία
8. Η διαμόρφωση της ταυτότητας του φύλου
9. Η ανάπτυξη της ηθικότητας
10. Η γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη στη σχολική ηλικία
11. Η γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη στην εφηβική ηλικία
Μαθησιακοί Στόχοι Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι σπουδαστές τις βασικές αρχές οι οποίες διέπουν την ανάπτυξη του ατόμου στους βασικούς τομείς (γνωστικό, συναισθηματικό, κοινωνικό) κατά τη διάρκεια της βρεφικής, νηπιακής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας και να γνωρίσουν την τυπική πορεία της ανάπτυξης σε αυτούς τους τομείς.
Ειδικότεροι στόχοι είναι η εξοικείωση των σπουδαστών με τις βασικές θεωρίες της ανάπτυξης (Freud, Erikson, Piaget, Kohlberg, Bowlby κ.ά.), η κατανόηση της αλληλεπίδρασης μεταξύ γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης καθώς και η κατανόηση των συνθηκών που επηρεάζουν αρνητικά ή θετικά την προσαρμογή του ατόμου στις εκάστοτε περιβαλλοντικές συνθήκες (risk and resilience factors).
Προαπαιτούμενα/ Προαπαιτούμενες γνώσεις
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη
- Coleman, J. (2013). Ψυχολογία της εφηβικής ηλικίας (Επιμ. Η. Μπεζεβέγκης). Αθήνα: Εκδόσεις
- Craig, G.L., & Baucum, D. (2007). H ανάπτυξη του ανθρώπου. H (Τόμ. Α΄, Β΄) (Επιμ. Π. Βορριά). Αθήνα: Παπαζήση.
- Damon, W. (1995). Κοινωνικός κόσμος του παιδιού (Επιμ. Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Εκδόσεις
- Dunn, J. (1999). Οι στενές προσωπικές σχέσεις των μικρών παιδιών (Μετ. Χ. Παπαηλιού, Επιμ. Π. Βορριά & Ζ. Παπαληγούρα). Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω.
- Gibson, E. J., & Pick, A. D. (2005). Μια οικολογική προσέγγιση στην αντιληπτική μάθηση και ανάπτυξη. (Μετ. Α. Βακάκη, Επιμ. Μ. Πουρκός). Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω.
- Harris, J. R. (2004). O μύθος της ανατροφής. Γεννιόμαστε ή γινόμαστε;…και ο ρόλος των γονέων στην εξέλιξη των παιδιών. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
- Hayes. N. (1998). Εισαγωγή στη Ψυχολογία. Τόμ. Β΄. (Επιμ. Ι. Παρασκευόπουλος). Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
- Lloyd, P. (1998). Γνωστική και γλωσσική ανάπτυξη. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
- Miller, G. (1995). Γλώσσα και ομιλία (Επιμ. Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Εκδόσεις
- Mitchell, P. (2002). Κατανόηση του νου στην παιδική ηλικία (Επιμ. Π. Μισαηλίδη). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
- Schaffer. R. (1996). Η κοινωνικοποίηση του παιδιού κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
- Siegler, R. S. (2002). Πως σκέφτονται τα παιδιά. (Μετ. Ζ. Κουλεντιανού, Επιμ. Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
- Turner, P. J. (1998). Βιολογικό φύλο, κοινωνικό φύλο και ταυτότητα του φύλου (Μετ. Ε.Γαλανάκη, Επιμ. Ν. Δ. Γιαννίτσας). Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
- Βοσνιάδου, Σ. (επιμ.) (1992). Κείμενα εξελικτικής ψυχολογίας. Τόμ. 1-3. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
- Καφέτσιος, Κ. (2005). Δεσμός, συναίσθημα και διαπροσωπικές σχέσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω.
- Κουρκούτας, Η. Ε. (2001). Η ψυχολογία του εφήβου. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
- Παπαηλιού, Χ. (2005). Η ανάπτυξη της γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Cole, M. & Cole, S.R. (2000, 2002). Η ανάπτυξη των παιδιών (Τόμ. Α΄, Β΄, Γ΄) (Μετ. Μ. Σόλμαν, Επιμ. Ζ. Παπαληγούρα & Π. Βορριά). Αθήνα:Τυπωθήτω.
- Feldman, R. (2010). Εξελικτική Ψυχολογία (A΄ & Β΄ τόμος) (Επιμ. Η. Μπεζεβέγκης), Αθήνα: Gutenberg.
- Lehalle, H. & Mellier, D. (2009). Ψυχολογία της ανάπτυξης. Παιδική ηλικία και εφηβεία. Αθήνα: Πεδίο.