Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

  1. Η Κοινωνική Εργασία στον τομέα της ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων
  2. Διεπιστημονική συνεργασία και κοινωνική εργασία στο τομέα των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και κοινωνικής προστασίας παιδιών και εφήβων
  3. Προαγωγή και Πρόληψη της ψυχοκοινωνικής υγείας των παιδιών στο σχολείο και κοινωνική εργασία
  4. Οι ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στα παιδιά και στην οικογένεια
  5. Ψυχοκοινωνικές ανάγκες παιδιών μεταναστών
  6. Εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών
  7. Παιδιά με χρόνια σωματικά προβλήματα – Ψυχοκοινωνικές ανάγκες και αντιμετώπιση
  8. Παιδιά με αναπηρίες σε ιδρύματα – Το φαινόμενο της παραμέλησης και κακοποίησης
  9. Παιδιά στο φάσμα του αυτισμού: Αντιμετώπιση – Συμβουλευτική
  10. Παιδιά ψυχικά ασθενών γονέων: Ψυχοκοινωνικές ανάγκες και φροντίδα
  11. Παιδική κακοποίηση

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Να μάθει ο φοιτητής τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα του παιδιού, όπως αυτά εντοπίζονται κατά την παιδική ηλικία και το πως να τα χειρίζεται ή να τα παραπέμπει ανάλογα με την περίπτωση. Να εφαρμόζει τακτικές, που θα επιλύουν προβλήματα παιδικής ηλικίας σε ατομικό, ομαδικό και κοινοτικό επίπεδο, υλοποιώντας τη μεθοδολογία όλων των μεθόδων Κοινωνικής Εργασίας. Να ευαισθητοποιηθεί στην πρόληψη ψυχοκοινωνικών προβλημάτων, αρχίζοντας εργασία με το παιδί και τα διάφορα περιβάλλοντα που μεγαλώνει (οικογένεια, βρεφικό - παιδικό σταθμό, σχολείο και άλλες ομάδες κοινωνικοποίησης). Οι φοιτητές καλούνται επίσης να προβληματιστούν και να αποκτήσουν στοιχειώδεις γνώσεις σχετικά με την εφηβεία, περίοδο σημαντική για την εξέλιξη του ατόμου. Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση, τόσο στη φυσιολογική όσο και την παθολογική έκφρασή της, με τις ανάλογες συνέπειες, τόσο στο ατομικό όσο και το οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο και τον ρόλο του Κοινωνικού Λειτουργού σε κάθε έναν τομέα χωριστά.

Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη

Βιβλιογραφία

 

  • Ασημόπουλος, Χ. (2014) Ο ρόλος της Κοινωνικής Εργασίας στο πλαίσιο της διεπιστημονικής προσέγγισης της ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, στο Παπαδημητρίου, Γ. (επιμ.), Η συμβολή της κοινωνικής εργασίας στην ψυχιατρική θεραπευτική, Εκδόσεις Παρισιάνος, Αθήνα.
  • Ασημόπουλος, Χ., Μαργαριτίδου, Μ., Μαυρομάτη, Α., Παρασχάκη, Μ. Ε. και Ψαρά, Ι. (2009) Παιδιά με αναπηρίες σε ιδρύματα στην Ελλάδα: Το φαινόμενο της παραμέλησης και κακοποίησης από το θεσμό, Κοινωνική Εργασία, 94: 105-121.
  • Ασημόπουλος, Χ. (2014) Εκφοβισμός στο σχολείο, ψυχική υγεία και Κοινωνική Εργασία:  Όταν οι ελπίδες χάνονται και η εκπαίδευση καταρρέει, Κοινωνική Εργασία, 113.
  • Κοντοπούλόυ, Μ. (2007) Παιδί και ψυχοκοινωνικές δυσκολίες, Gutenberg, Αθήνα.
  • Κουμούλα, Α. και Σκλάβου, Κ. (Επιμ.) (2013) Κακοποίηση: Όταν τα παιδικά όνειρα γίνονται εφιάλτες, Σισμανόγλειο Γ. Ν., Αθήνα.
  • Παπαγεωργίου, Β.Α. (2001) Παιδιά και έφηβοι: Προβλήματα ψυχικής υγείας, University Studio Press, Θεσσαλονίκη.
  • Τσιάντης, Γ. και Μανωλόπουλος (Επιμ.) (1987) Σύγχρονα θέματα παιδοψυχιατρικής, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα.
  • Τσιάντης, Ι. (Επιμ.) (1995) Βασική παιδοψυχιατρική: Ερευνητικά και κλινικά κείμενα, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα.
  • Τσιάντης, Ι. και Ασημόπουλος, Χ. (2009) Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων: Ανάγκη ανάπτυξης και όχι οπισθοδρόμησης, στο Σακέλης, Γ. (επιμ.) Η ψυχιατρική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα, Συνήγορος του Πολίτη - Εκδόσεις Σάκκουλα, Αθήνα.
  • Χριστογιώργος, Σ. (Επιμ.) (2005) Θέματα ψυχοκοινωνικής και ψυχοδυναμικής παιδοψυχιατρικής, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα.
  • Fitzpatrick,C. και Sharry, J. (2006) Η αντιμετώπιση της κατάθλιψης στους εφήβους, Κριτική, Αθήνα.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

  • Ασημόπουλος, Χ. (2014) Ο ρόλος της Κοινωνικής Εργασίας στο πλαίσιο της διεπιστημονικής προσέγγισης της ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, στο Παπαδημητρίου, Γ. (επιμ.), Η συμβολή της κοινωνικής εργασίας στην ψυχιατρική θεραπευτική, Εκδόσεις Παρισιάνος, Αθήνα.
  • Ασημόπουλος, Χ., Μαργαριτίδου, Μ., Μαυρομάτη, Α., Παρασχάκη, Μ. Ε. και Ψαρά, Ι. (2009) Παιδιά με αναπηρίες σε ιδρύματα στην Ελλάδα: Το φαινόμενο της παραμέλησης και κακοποίησης από το θεσμό, Κοινωνική Εργασία, 94: 105-121.
  • Ασημόπουλος, Χ. (2014) Εκφοβισμός στο σχολείο, ψυχική υγεία και Κοινωνική Εργασία:  Όταν οι ελπίδες χάνονται και η εκπαίδευση καταρρέει,Κοινωνική Εργασία, 113.
  • Κοντοπούλόυ, Μ. (2007) Παιδί και ψυχοκοινωνικές δυσκολίες, Gutenberg, Αθήνα.
  • Κουμούλα, Α. και Σκλάβου, Κ. (Επιμ.) (2013) Κακοποίηση: Όταν τα παιδικά όνειρα γίνονται εφιάλτες, Σισμανόγλειο Γ. Ν., Αθήνα.
  • Παπαγεωργίου, Β.Α. (2001) Παιδιά και έφηβοι: Προβλήματα ψυχικής υγείας, University Studio Press, Θεσσαλονίκη.
  • Τσιάντης, Γ. και Μανωλόπουλος (Επιμ.) (1987) Σύγχρονα θέματα παιδοψυχιατρικής, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα.
  • Τσιάντης, Ι. (Επιμ.) (1995) Βασική παιδοψυχιατρική: Ερευνητικά και κλινικά κείμενα, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα.
  • Τσιάντης, Ι. και Ασημόπουλος, Χ. (2009) Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων: Ανάγκη ανάπτυξης και όχι οπισθοδρόμησης, στο Σακέλης, Γ. (επιμ.) Η ψυχιατρική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα, Συνήγορος του Πολίτη - Εκδόσεις Σάκκουλα, Αθήνα.
  • Χριστογιώργος, Σ. (Επιμ.) (2005) Θέματα ψυχοκοινωνικής και ψυχοδυναμικής παιδοψυχιατρικής, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα.
  • Fitzpatrick,C. και Sharry, J. (2006) Η αντιμετώπιση της κατάθλιψης στους εφήβους, Κριτική, Αθήνα.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Δεν είναι διαθέσιμα

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Χάρης Ασημόπουλος

Βιογραφικό